Jak dobrać influencera do kampanii i… nie dać się oszukać? - Hug my social

Jak dobrać influencera do kampanii i… nie dać się oszukać?

Statystyki i osobowość influencera zapowiadają skuteczność kampanii? Zanim podejmiesz decyzję o współpracy, przeczytaj nasz poradnik. Dowiedz się, jak zweryfikować influencera i uniknij rozczarowań związanych z brakiem efektów!

Dobór influencera: 2 podstawowe zasady

Zacznij od… swojej marki

Przyjrzyj się usłudze/produktowi. Określ, jakie cechy i korzyści chciałbyś promować z pomocą influencera. Zastanów się też, jaki cel ma spełniać reklama – to pomoże Ci w doborze odpowiedniej osoby. Przykład? Jeśli chcesz poprawić wizerunek produktu nadszarpnięty przez kilka negatywnych opinii, rozważ współpracę z influencerem, który ma łatkę ,,hejtera” i zaskoczy odbiorców przychylną (ale nie nadmiernie entuzjastyczną) recenzją.

Znajdź punkty styku

Dobierz influencera, mając na uwadze wnioski z poprzedniego kroku. Nigdy nie postępuj odwrotnie! Twoja marka reprezentuje określone wartości, a żeby przekonać do siebie odbiorców, musi być autentyczna – w tym współpracować z influencerami, których styl bycia i charakter komunikacji wpisuje się w ,,świat marki”.

Źródło: https://www.slideshare.net/influencermarketinghub/what-is-influencer-marketing-67640632

Na jakie parametry zwracać uwagę, dobierając influencera?

Na które ze statystyk i wskaźników zwrócić uwagę, weryfikując autentyczność influencerów? To zależy od medium, w jakim działa osoba, z którą współpracę rozważasz.

Blogerzy

  • Zweryfikuj zaangażowanie influencera, sprawdzając częstotliwość wpisów. Trudno mówić o tworzeniu zaangażowanej społeczności, jeśli influencer publikuje raz na dwa miesiące.
  • Poproś o raport z ostatnich 3 miesięcy na podstawie Google Analitycs. W ten sposób sprawdzisz, ile unikalnych użytkowników czyta bloga, jaki jest średni czas przebywania na stronie oraz czy blog notuje ostatnio tendencję wzrostową, czy spadkową.
  • Prześledź komentarze. Jaka jest ich ilość w stosunku do liczby unikalnych użytkowników? Czy są wartościowe, świadczą o realnej aktywności (nie są spamem)? Czy influencer angażuje się w moderację dyskusji?
  • Jeśli masz dostęp do narzędzi SEO (Senuto, SimilarWeb, Majestic, Ahrefs), sprawdź widoczność bloga w Google. Poza pozycją strony sprawdź parametry takie jak ilość domen linkujących (dowiesz się, czy ktoś wspomina o blogu, odnosi się do niego, poleca go) czy trust flow (współczynnik określający jakość strony i linkujących do niej domen). Sprawdź też, na jakie frazy pozycjonuje się strona – powinny one pokrywać się z Twoją branżą/zakresem tematycznym kampanii.

Influencerzy na Facebooku

  • Zainteresuj się danymi dostępnymi bezpośrednio na fanpage’u (liczba polubień, udostępnień, komentarzy, reakcji), a dodatkowo poproś influencera o wewnętrzne statystyki. Dzięki temu zobaczysz zasięg postów lub ocenisz demografię odbiorców i to, na ile pokrywa się ona z odbiorcami Twojej marki.
  • Przejrzyj posty. Czy tekst angażuje odbiorcę, a grafika jest atrakcyjna? Czy influencer tworzy autorskie treści? Jak często to robi?
  • Spytaj o możliwość płatnej promocji. Być może w toku kampanii okaże się, że takie dodatkowe działanie jest potrzebne.

Influencerzy na Instagramie

  • Sprawdź podobne statystyki co w przypadku Facebooka – liczbę followersów, komentarzy, reakcji.
  • Poświęć dłuższą chwilę demografii odbiorców. Sprawdź dokładnie, kto obserwuje profil, aby mieć pewność, że followersi nie są kupieni lub nie zostali pozyskani w sposób przypadkowy. Prześledź ilość i jakość reakcji pod postami. 70% polubień wygenerowali Azjaci lub Arabowie? To znak, że kampania nie ma szans dotrzeć do Twoich odbiorców, którzy nie dość, że (zazwyczaj) pochodzą z Polski, to jeszcze mają ściśle określone zainteresowania.
  • Przyjrzyj się postom promocyjnym. Instagram to medium szczególnie skoncentrowane na przekazie wizualnym – musi on być zarówno atrakcyjny, jak i spójny. Poza estetyką zwróć uwagę na się sposób lokowania produktu. Czy influencer pokazuje artykuł w jego naturalnym środowisku, podczas używania, robiąc to zachęcająco, a jednocześnie nienachalnie?
  • Wybieraj influencerów, których profil ma status konta firmowego. Dzięki temu po kampanii będziesz mógł otrzymać raport z zasięgami postów.

YouTube

  • Sprawdź liczbę wyświetleń poszczególnych filmów (a nie tylko liczbę subskrybentów), aby dowiedzieć się, czy osoby obserwujące kanał faktycznie oglądają publikowane treści.
  • Poproś o wewnętrzne statystyki kanału i zweryfikuj demografię odbiorców. Czy osoby oglądające kanał wpisują się w Twoje założenia dotyczące grupy docelowej? Sprawdź też czas oglądania video – nie chcesz przecież współtworzyć treści, z wyświetlania której odbiorca zrezygnuje po kilku sekundach.
  • Przeczytaj komentarze – to zapowiedź tego, z jakim odbiorem mogą spotkać się treści promujące Twoją markę.
Źródło: https://www.slideshare.net/influencermarketinghub/what-is-influencer-marketing-67640632

Narzędzia do weryfikacji influencerów

Obawiasz się samodzielnej weryfikacji influencerów? Wesprzyj się narzędziami takimi jak:

  • Socialblade – znajdziesz tu informacje o codziennych zmianach w liczbie obserwujących i sprawdzisz, czy popularność influencera wynika z regularnych, codziennych polubień, czy też została wygenerowana w inny sposób.
  • Influtool – które na bazie autorskiego algorytmu mierzy poziom wpływu influencera (stopień i jakość zaangażowania odbiorców).
  • IQ Hashtags – umożliwia szczegółową analizę jakości konta na Instagramie (m.in. określenie liczby tzw. mass followersów).

Jak dobrać influencera z pomocą agencji social media?

Możesz też poprosić o wsparcie specjalistów, którzy zadbają nie tylko o dobór influencera, ale też sprawną organizację i efektywność kampanii. Sprawdź ofertę Hug my social w zakresie influencer marketingu!