Formaty postów na Facebooku – rodzaje, dobór, skuteczność - Hug my social

Formaty postów na Facebooku – rodzaje, dobór, skuteczność

Na Twoim fanpage’u dominują posty ze zdjęciem i krótkim opisem? Zmień to! Poznaj różne formaty postów, które pomogą Ci urozmaicić komunikację na Facebooku. Zadbaj nie tylko o treść, ale także o formę swoich publikacji i dostosuj ją do najbardziej wymagającej grupy odbiorców w social media – rodziców.

Rodzaje postów na Facebooku: wybrane typy i możliwości

Zdjęcie/grafika

Format, który na pewno już znasz. Post oparty o zdjęcie jest prosty do stworzenia, jednak trzeba się postarać, aby za jego pomocą zaangażować odbiorcę. Ciekawa grafika zamiast stockowego zdjęcia, nagłówek na fotografii, intrygujące copy zawierające CTA – post ze zdjęciem wymaga urozmaiceń.

Post z rozwijaną grafiką

Post z rozwijaną grafiką jest ciekawszą alternatywą dla tradycyjnego posta. Charakterystyczne dla tego formatu jest to, że widać tylko górę posta, a jego dalsza część ukazuje się po rozwinięciu. Takie rozwiązanie jest angażujące i wymusza na osobach zainteresowanych treścią reakcję w postaci kliknięcia.

Film

Algorytm Facebooka premiuje treści video. Post z filmem daje Ci szansę na zdobycie dużego i taniego zasięgu. Przygotowując treść video, zadbaj o ciekawy początek – dzięki temu nie tylko zdobędziesz liczne wyświetlenia, ale też zatrzymasz uwagę fanów.

Album zdjęć

To świetna opcja, kiedy chcesz podzielić się zdjęciami z organizowanego przez siebie wydarzenia lub innymi treściami, które warto umieścić w odrębnych, posegregowanych folderach. Taki format ułatwia fanom wyszukiwanie interesujących ich zdjęć i powrót do fotografii w przyszłości.

Karuzela zdjęć

Ułożona w przemyślany i kreatywny sposób, karuzela opowie Twoim odbiorcom historię i w kreatywny sposób zachęci ich do działania (np. przekieruje na Twoją stronę www). Dobrze sprawdzi się również, jeśli chcemy pokazać naszym odbiorcom kilka produktów bądź właściwości konkretnego artykułu. Format karuzeli zachęca do klikania i przeglądania zdjęć.

Kanwa

Funkcjonalność, która umożliwia wyświetlanie w trybie pełnoekranowym treści zawierające teksty, linki, obrazy czy nagrania. Wyświetla się prawidłowo tylko na telefonach. Przez niektórych post typu kanwa wykorzystywany jest jako zamiennik strony internetowej.

Notatka na fanpage

Opcja, która umożliwi Ci zamieszczanie na fanpage’u dłuższych tekstów, wzbogaconych grafikami czy zdjęciami. Może również być alternatywą dla tradycyjnego bloga, zwłaszcza jeśli prowadzisz działania głównie w social media, a nie za pośrednictwem strony www. Notatki na Facebooku sprawdzają się także w połączeniu z postami konkursowymi – umożliwiają zamieszczenie regulaminu konkursowego.

Ankieta

Ankieta umożliwia odbiorcom głosowanie na wybraną opcję. Aby taki format przełożył się na wysoki wskaźnik zaangażowania, warto starannie wybrać temat, który zostanie poddany dyskusji i postawić na to, co realnie interesuje i intryguje fanów.

Jakie posty dodawać na Facebooku?

Zastanawiasz się, jakie posty są atrakcyjne dla odbiorców? Aby odpowiedzieć na to pytanie, musisz przede wszystkim dobrze poznać potrzeby swojej grupy docelowej. Podpytuj dział obsługi Klienta o najczęściej zgłaszane problemy, obserwuj reakcje kupujących, czytaj fora, na których udzielają się rodzice.

Nie zapomnij też o różnicowaniu formatów. Social media powinny przyciągać odbiorców nie tylko potrzebnymi, atrakcyjnymi treściami, ale również formą. Dlatego zamiast pisać kolejny poradnik z Twoim produktem w roli głównej, nagraj videotutorial. Monotonne zdjęcia zamień na infografiki, prezentuj właściwości produktu za pomocą karuzeli zdjęć, publikuj wywiady z ekspertami w formie notatek, zrób album zdjęć z materiałów UGC. Korzystaj z szerokiej gamy możliwości, jakie daje Ci różnorodność facebookowych typów postów!

Skuteczne posty na Facebooku

Nie zapominaj też o tym, że poza preferencjami Twoich odbiorców liczy się też to, co ,,lubi” Facebook.

  • Portal promuje filmy video. Pamiętaj jednak, aby były one bezpośrednio wgrywane na fanpage. Nie linkuj z YouTube’a (to konkurencja dla Facebooka), jeżeli zależy Ci na dobrych zasięgach.
  • Jeśli masz taką możliwość, prowadź na swoim fanpage’u transmisje live. Facebook również taki format pozycjonuje wysoko.
  • Wstawiasz linki? Facebook oceni jakość źródła, z którego pochodzi odnośnik. Im popularność witryny/bloga/serwisu jest większa, tym lepiej algorytm oceni Twój post z linkiem.
  • Traktujesz wpisy tekstowe jako ,,posty zakazane”? Zauważ, że od jakiegoś czasu wpisy tekstowe są wyświetlane na urządzeniach mobilnych większą czcionką. Algorytm Facebooka nie dyskredytuje ich tak, jak kiedyś. Co nie oznacza, że przyciągająca wzrok, angażująca grafika przestała się liczyć.

Hierarchia postów na Facebooku

Zastanawiasz się, z których formatów warto korzystać, a których używać jako urozmaicenie komunikacji? Zerknij na poniższą hierarchię postów. Przedstawia się ona następująco:

  1. Video i transmisje live – to je najbardziej ,,lubi” Facebook.
  2. Post pionowy – pionowa grafika to ukłon w stronę użytkowników mobile. Taki post wypełnia ekran smartfona, jest więc wygodną opcją w przypadku osób wyświetlających treści głównie na telefonie.
  3. Post statyczny – tradycyjny i często wykorzystywany, nadal pozostaje ,,w łaskach” facebookowego algorytmu.
  4.  Karuzela – format atrakcyjny i przydatny pod kątem przekazywania większej ilości informacji, ma jednak pewną wadę: wielu odbiorców kojarzy go po prostu z reklamami (np. kilku produktów).
  5. Posty z linkami – format, przy którym należy pamiętać, aby odsyłać do wartościowych witryn i sprawdzonych treści.
  6. Gify (w formacie .mp4) – format znacznie mniej skuteczny niż video. Facebookowy algorytm wie, że gif to powtarzalna sekwencja niewielkiej ilości ujęć, dlatego nie traktuje tego typu formatów na równi z tradycyjnym video.

Mamy nadzieję, że nasz przewodnik po formatach pomoże Ci tworzyć atrakcyjne treści. Pamiętaj jednak, że jeśli Twoja komunikacja nie jest dostosowana do odbiorców, nie budzi zaangażowania (w postaci reakcji, komentarzy, udostępnień), wdrożenie nowych, atrakcyjniejszych formatów nie przyniesie oczekiwanych efektów. Formaty są ważne, ale ich rolą jest kierowanie uwagi odbiorcy ku przydatnym, rzetelnym treściom.

Chciałbyś, aby Twoja marka komunikowała się w social media w przemyślany i efektywny sposób? Sprawdź ofertę Hug my social w zakresie strategii i produkcji contentu. Skontaktuj się z nami, aby porozmawiać o tym, jak za pomocą postów (i nie tylko) wyróżnić się w branży Mother&Baby!