Kiedy i jak często publikować w mediach społecznościowych (na Instagramie, Facebooku, Twitterze)? - Hug my social

Kiedy i jak często publikować w mediach społecznościowych (na Instagramie, Facebooku, Twitterze)?

Godziny, dni i częstotliwość publikacji postów to dla wielu marketerów trudna do rozwiązania zagadka. Nie ma bowiem jednoznacznych wskazówek i schematów, które gwarantowałyby treściom popularność. Pory publikacji należy planować, kierując się przez wszystkim potrzebami naszych odbiorców i jedynie wspomagając się dostępnymi statystykami ze sprawdzonych źródeł. O tym, jak to robić, piszemy w niniejszym artykule.

Kiedy najlepiej publikować posty w mediach społecznościowych?

Odpowiedź na to pytanie jest zarazem i prosta, i trudna: najlepiej publikować wtedy, kiedy odbiorcy Twojej marki są aktywni w social media. Zanim więc ustalisz harmonogram publikacji oparty o uśrednione statystyki aktywności użytkowników poszczególnych platform, weź na warsztat personę. Zastanów się, jaki tryb życia prowadzi reprezentant Twojej grupy klientów. Przykładowo: jeśli Twoimi klientami są pracownicy korporacji, nie publikuj postów w godzinach, w których Twój odbiorca idzie na lunch (okolice 12-13), wysyła ostatnie maile czy odbiera dziecko z przedszkola (16-18). Lepiej zaplanuj posty na godziny poranne (w drodze do pracy Twój odbiorca rzuca okiem na najnowsze wiadomości) lub wieczorne (to wtedy przeciętny pracownik korporacji ma czas, aby usiąść przed ekranem komputera).

Jak ustalić godziny i pory publikacji postów – poradnik krok po kroku

Krok 1: Nie sugeruj się wyłącznie ogólnymi statystykami

W sieci znajdziesz bardzo dużo raportów i zestawień sugerujących, w których dniach i godzinach publikować posty w mediach społecznościowych. Możesz takie dane potraktować jako delikatną sugestię, nie opieraj jednak na nich swoich działań. Twoim celem jest trafienie do wąskiej grupy – osób zainteresowanych konkretnym produktem/usługą. Ogólne raporty nie dostarczą Ci informacji, jak zachowuje się i co preferuje specyficzna grupa odbiorców.

Krok 2: Wykorzystaj personę

Tak jak już wspominaliśmy wyżej: przeanalizuj personę pod kątem codziennych nawyków i zachowań w zakresie korzystania z social mediów. Możesz też poprosić osoby, które mają bezpośredni kontakt z klientem, o dodatkowe sugestie. Sprzedawcy czy pracownicy biur obsługi klienta odczytują wiele sygnałów, również niewerbalnych, i są kopalnią wiedzą na temat przyzwyczajeń i preferencji Twoich odbiorców.

Krok 3: Wygeneruj raporty aktywności Twoich fanów

Przy planowaniu godzin i dni publikacji posłuż się narzędziami. Wygeneruj raporty z Sotrendera czy facebookwego Menadżera firmy. Znajdziesz tam dane dotyczące godzin aktywności odbiorców. Tymi statystykami, w odróżnieniu od ogólnikowych raportów (np. dotyczących całej społeczności Facebooka) możesz się bez obaw posługiwać i uwzględniać je przy tworzeniu harmonogramu treści.

Krok 4: Testuj i wyciągaj wnioski

Pamiętaj, że nie ma uniwersalnego przepisu na stworzenie skutecznego harmonogramu publikacji. Żeby ustalić, kiedy zamieszczać treści, aby spotkały się one z odzewem Twoich odbiorców, wykonuj testy. Wrzucaj posty o różnych dniach i godzinach (oczywiście mając na uwadze przedział czasowy, w którym Twoi odbiorcy przeglądają social media), obserwując, jaka pora publikacji generuje najwięcej wyświetleń, udostępnień i reakcji. Powtarzaj testy, aby upewnić się, że zaangażowanie Twoich fanów to kwestia odpowiednio dobranej pory publikacji (a nie np. poruszającej, wywołującej wyjątkowy odzew na tle innych postów treści).

Jak często publikować posty w mediach społecznościowych?

Publikowanie postów w odpowiednim momencie to jedna kwestia. Drugą, równie istotną, jest zaplanowanie częstotliwości publikacji. I tu, podobnie jak w przypadku godzin publikacji, nie ma jednej, uniwersalnej reguły. Ważne jest przede wszystkim, abyś regularnie przypominał odbiorcom o swojej marce.

Publikuj tak, aby Twoi odbiorcy otrzymywali prawdziwą wartość: generuj mnie postów, ale o wysokiej jakości i atrakcyjności. Nie zapominaj też o odpowiednim rozkładzie treści. Przyjmuje się, że 30% publikacji powinno dotyczyć reklamy Twojej marki, zaś 70% – być wartością dodaną dla użytkownika (przydatne materiały, wskazówki, newsy, porady, ciekawostki, treści służące rozrywce).

Harmonogram publikacji postów – o czym jeszcze należy pamiętać?

Planując swoje działania w social media, powinieneś wziąć pod uwagę również:

  • w których porach Twoi odbiorcy preferują kontakt przez urządzenia mobilne, a w których – przez komputery/laptopy;
  • jak długo trwa kontakt z social mediami odbiorcy w określonych porach (szybkie scrollowanie aktualności w tramwaju/ surfowanie po sieci w domowym zaciszu);
  • które z kanałów preferuje Twój odbiorca w określonych godzinach. 

To pozwoli Ci ustalić nie tylko to, kiedy publikować, ale też jakie typy treści i formaty sprawdzą się o konkretnych porach.

Szukasz kogoś, kto pomoże Ci w opracowaniu skutecznej komunikacji w social media? A może chciałbyś oddelegować to zadanie i powierzyć je profesjonalistom? Sprawdź ofertę Hug my social. Pomożemy Ci zdobyć nowe kompetencje poprzez dedykowane szkolenia i raporty lub zajmiemy się całościową obsługą Twoich profili!